פיסת עולם


פיסת עולם

ארבע דרכים באמנות הקולאז׳

זהבה אדלסבורג, נעמי שלו, עדי שגיא, טל דותן

אוצר: יוסי וסיד

דימוי: פרט מתוך קולאז' תלת מימדי – נסיך מלאך מס' 3  זהבה אדלסבורג 2009.

פעולת היצירה נגישה ומותרת לכולם והיא טובה ומרפאת. לעומתה, הדרך להשתאוּת ולרֶגש, להתרוממות רוח ואור בדמותה של ׳אמנות׳, מלאה מהמורות ומחסומים.

טכניקת הקולאז׳ משמשת ככלי מוחשי שמקרב ליעד הנכסף הזה. היא מכילה צבע ותוכן כתוב וצורה, והיא מאפשרת לכאורה קיצורי דרך. ועם זאת, מתבררים אמני הקולאז׳ כעמלנים בעלי מוסר עבודה גבוה שאינם עוצרים לעולם.

הקולאז׳ (הֵדבק בעברית) מבוסס בעיקרו על אסתטיקה שקבעו אנשים אחרים, ופועל כשפת דימויים מושאלת, שמאמצת במודע השפעה חיצונית על היצירה. בשימוש בקטעי עיתון, למשל, יתייחסו האמנים לרוב לתוכן הכתוב שמופיע או לצילום ויאפשרו לעבודה להתפתח בהשראתם. ז׳אנר מעט עכשווי יותר מציב את אמני הקולאז׳ בפוזיציה המקדימה של הצלם או העיתונאי, ומאפשר להם לגזור פיסות ממושא היצירה שקבעו ותיעדו או רשמו הם עצמם.

תערוכה זו מארחת ארבע אמניות קולאז' שמייצגות כל אחת בדרכה גישה אישית ייחודית:

זהבה אדלסבורג – אמנית רב תחומית:

יצירתה מתאפיינת בפירוק ובהרכבה של דימויים רעיוניים ופילוסופיים של עבר והווה. בין מקורות ההשראה שלה ניתן למצוא את המיתולוגיה היוונית, אגיפטולוגיה, אמנות הרנסנס, ארכיטקטורה, ארכיאולוגיה וזואולוגיה. זהבה ביטאה שלל נושאים ברישומים צפופים וווירטואוזים, וחזרה ופירקה שוב ושוב גם אותם, את רישומיה שלה, בפעולה אינסופית ומתמדת. בספר אמן שהוציאה משפחתה לאחר מותה ממחלה ב-2022 מצוטטת זהבה בהקשר ליצירתה: "הקולאז' מעסיק אותי כרעיון: מה קורה כשאתה קוטע חלק ומוצא לו קונטקסט חדש. כשהחיבור בין דברים שונים הוא בעל תפר גס, זה פותח אפשרויות יצירה והתבוננות יצירתית. יש בזה משהו מאד אופטימי מבחינתי."

נעמי שלו – אמנית קולאז׳:

משתמשת ביצירתה בגזרי עיתונים כמשיכות צבע, מדגישה נוכחות טקסט וטקסטורה ומשלבת לעיתים נגיעות אקריליק או מרקרים. באמצעותם של אלו היא מרכיבה דימויים אישיים ואינטימיים מהחיים ומהדמיון: "התהליך מתחיל בהכנת סקיצה מבוססת תמונה או מומצאת שצומחת לרישום גדל ממדים. על גב הרישום אני בונה את הקולאז׳ כשכבה עצמאית שאינה מודבקת לנייר. מבחינת התוכן אני אף פעם לא עושה דיוקן 'סתם', לשם אסתטיקה נטו. בשבילי אמנות היא כלי להבעת רגשות ומחשבות, הדרך שלי לספר סיפורים. דימויים במקום מילים."

עדי שגיא – מעצבת פנים, אמנית, ויזמית בתחום ה-Placemaking (יצירת מרחבי ציבור וקהילה פעילים):

הקולאז׳ אצל עדי הוא כלי התרסה אמנותי לביטוי רעיונות בנושאי חברה, מעמד, אפליה ופוליטיקה. פעולתה חשופה ו"בלתי מרוסנת" ומשקפת לרוב תגובה להתרחשות שסביבה. "את הקולאז׳ים שלי אני מתכננת/בונה בדרך דומה לאופן שבו אני מתכננת/בונה פרויקט של עיצוב חלל. אך בניגוד לפעולה האדריכלית בה אני מנסה להסתיר את החיבורים הטכניים, בקולאז׳ אני מדגישה אותם, ומנכיחה את סרטי ההדבקה ואת סקיצות הרקע הידניות."

טל דותן – אדריכלית ואמנית:

טל מציגה בתערוכה זו מספר פרטים מסדרת קולאז׳ים שיצרה על בסיס דימויים שצילמה בעצמה במהלך מסעותיה בעולם לאורך כעשר שנים. בנוסף, היא מערבת בסדרה מודלים אדריכליים שבנתה. פעולתה מתעדת מרחבים בנויים קיימים – פעילים ונטושים, ומציעה, לצידם, פירושים אוטופיסטים ל'אבולוציה אפשרית'. "זהו אלבום, צבר של זיכרונות, מדומיינים ומציאותיים כאחד, של מרחבים שהעבודה עליהם נעה בין שני עולמות: בין ייצוג של שיירי החיים המונצחים בבנוי והקיים, לבין פנטזיה אוטופית של מה שהוא יכול להיות."

תערוכות נוספות שיכולות לעניין אותך

רוצים להשאר מעודכנים בתערוכות הבאות?

מלאו פרטים ותשארו מעודכנים בסדנאות הקרובות במרכז ארטורה